30.03 - 03.04.2020r.
ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO – CD.
DLA DZIECI Z WYWOŁANA GŁOSKĄ „SZ” ALE NIEUTRWALONĄ.
Zabawa : "Co szumi?”"– wypowiadamy zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę „sz”
Szumi morze – szszsz... Szumi wiatr – szszsz...
Szumi woda – szszsz... Szumi las – szszsz...
Szumią drzewa – szszsz... Szumią liście – szszsz...
Szumię ja – szszsz... Szumisz ty – szszsz...
Szumi mama – szszsz... Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz...
Zajęcia zaczynamy od powtórzenia ćwiczeń z dn. 27.03.2020 od pkt1.
W pkt 2 dodajemy ćwiczenia - dzieci wymawiają tylko końcówki:
szu; szo; sza; szy; sze;
oszo; asza; esze; yszy; iszy;
usz; osz; asz; esz; ysz; isz;
Kolejność następnych ćwiczeń od pkt. 3-6 z dn. 27.03 czyli:
Szsza-fka, szsza-lik, szsza-tnia, szsza-bla, szsza-chy, szszo-pa, szszok,
Szelki, szuflada, szufelka, szyba, szyja, szyny, szynka, szydełko,
Kaszsza, kaszszel, maszszyna, noszsze, koszsze, kalosze, koszyk, koszula, kieszeń, wieszak, puszek, groszek.Kosszz, listonoszsz, kapeluszsz, myszsz;
7. Ćwiczenia dla dzieci z wywołaną głoską „sz” ale nieutrwaloną:
Szkolna szatnia; pluszowy kapelusz; puszka groszku; wyszywana poduszka; bursztynowa broszka; wasza szkoła;
Uwaga!
Dziecko ucząc się wymawiać głoskę „sz” będzie zniekształcało wyrazy gdzie „sz” nie występuje, a wystepuje głoska „ s”. dlatego też w słowie np.: „sowa” będzie wymowa „szowa” ; „kosa to kosza”; „masło to maszło”, itp. Nie przejmujemy się tym, to się zmieni z czasem. Również nie bierzemy pod uwagę nieprawidłowej wymowy głoski „r” w wyrazach, np. „groszek to gloszek”. Głoska „r” pojawia się około 6 r.ż., będzie podana w innym terminie, sami jej nie wywołujemy.
Zawsze podajemy dziecku prawidłowe brzmienie wyrazów!.
Proszę o informację zwrotną na moją pocztę, tak jak już to podawałam wcześniej, czyli np. „ćwiczymy – Ala z mamą gr V” . Moja poczta: olag.niem@wp.pl