16.03 - 20.03.2020r.
DRODZY RODZICE!
Z uwagi na to, że zajęcia logopedyczne nie mogą być prowadzone na terenie przedszkola zachęcam do zabaw logopedycznych z dzieckiem w domu. Zabawy te przeznaczone są dla wszystkich dzieci bez względu na wiek czy rodzaj zaburzenia rozwoju mowy. Do zabaw zachęcam również dzieci, które nie zostały objęte terapią logopedyczną.
Czas prowadzonych zajęć – 15min. dziennie.
1. Ćwiczenia oddechowe – mają na celu pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechu, a także zapobieganie takim zjawiskom jak arytmia oddechowa, mówienie na wdechu:
• Dziecko leży na podłodze z misiem lub książką na brzuchu. Lewa dłoń leży na górnej części klatki piersiowej, a prawa na brzuchu. Chłopiec wdycha powietrze przez nos lub usta i nos, wypuszcza powietrze przez usta wymawiając przeciągniętą głoskę s . To samo ćwiczenie wykonujemy w pozycji stojącej i siedzącej.
• Wdech z jednoczesnym szybkim wzniesieniem rąk do boku, a wydech z powolnym przesuwaniem rąk do przodu, aż do zupełnego ich skrzyżowania.
• Wdech z jednoczesnym wzniesieniem rąk bokiem do góry, a następnie ręce należy wolno
opuszczać, wydychając powietrze powoli.
• Dmuchanie na lekkie przedmioty: skrawki papieru, piórka, piłki ping-pongowe.
• Naśladowanie wypuszczania pary: pssssssss, fffffffffff, jazdy pociągu: cz, cz, cz; tuf, tuf, tuf, tuf, zatrzymywania się lokomotywy na stacji: usz, usz, usz; hamowania: psssssss.
• Dmuchanie balonów i piszczałek.
• Gra na organkach, fletach, trąbkach i gwizdku.
• Dmuchanie na podwieszony przedmiot, np. kawałki waty, bibuły albo gąbki i utrzymywanie go jak najdłużej w powietrzu.
• Przenoszenie różnych lekkich przedmiotów za pomocą słomki lub rurki z jednego miejsca na drugie, np. kropek, jabłek, kółek, chmurek wykonanych z papieru na drzewo, biedronkę, niebo, kwiatek, itd.
• Naśladowanie śmiechu: pana- ho, ho, ho, pani- ha, ha, ha, dziecka- hi, hi, hi, staruszki- he, he, he,, śmiech wesoły, cichy i głośny.
2. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych – mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg i podniebienia.
Ćwiczenia usprawniające wargi
• Nadymanie policzków, usta ściągnięte oraz policzki i usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
• Usta układamy w "dzióbek" i cmokamy posyłając do siebie buziaki.
• Parskanie wargami.
• Chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, itp.
•Napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę.
•Powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby zsunięte razem.
•Wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.
•Wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.
• Wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u
•Naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera. itp.
Ćwiczenia usprawniające język
• Dotykanie palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je np. parkingiem, w którym język (samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
• Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków itp.
• Zlizywanie nutelli itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
•Naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
• Otwieranie szeroko buzi, poruszanie językiem do góry i do dołu.
• Włóż język między wargi a dziąsła i przesuwaj nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
•Malowanie pędzlem (językiem) swojego podniebienie (sufitu) zaczynając od zębów w stronę gardła.
• Uderzanie o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździ w ścianę.
•Otwieranie szeroko ust i wyciąganie języka z buzi do góry tworząc wąski język oraz opuszczając w dół przy otwartej buzi - szeroki język.
•Sięganie językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.
Ćwiczeniausprawniające żuchwę
•Szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
•Wysuwanie żuchwy (ruchoma szczęka), zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
• Naśladowanie przeżuwania lub żucia gumy ( wolno i szybko).
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie
• Wdychanie i wydychanie powietrza ustami przy języku wysuniętym i szeroko otwartych ustach.
• Kaszel z językiem wysuniętym z ust.
• Nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
• Chrapanie na wdechu i wydechu.
• Wymawianie sylab: ku - ko, ku -ko, uku - oko, uku - oko, kuku - koko, kuku - koko.
Źródło- Internet
Życzę miłej zabawy
A Grabowska