Przedszkole nr 2 w Niemodlinie

49-100 Niemodlin ul. Szkolna 5

Tel: (77) 460-66-52

E-mail: pp2niemodlin@op.pl

Przejdź do strony głównej

Wtorek, 14 maja 2024

Program wychowawczy

„W dzieciństwie niewiele zależy od nas

samych, wiele zaś od tych, którzy są z nami”

B. Rocławski

Program Wychowawczo -

Profilaktyczny

Przedszkola Publicznego nr 2 w Niemodlinie

Program został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną w dniu 12 Października  2013r., zatwierdzony przez Radę Rodziców w dniu 14 października 2013 r.

 

SPIS TREŚCI

Dział I Wprowadzenie

Specyfika kształcenia w przedszkolu - główne założenia programowe

Dział II Założenia procesu wychowawczego przedszkola

1. Misja przedszkola

2. Sylwetka absolwenta przedszkola

3. Uwarunkowania programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola

Dział III Cele programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola

Dział IV Procedury osiągania celów wychowawczych

1. Działania wynikające z pojmowania wychowania jako wymiaru pracy

edukacyjnej każdego nauczyciela

2. Działania zaprojektowane w różnego rodzaju programach wychowawczych

realizowanych w przedszkolu

Dział V Założenia programowo-organizacyjne

Zasady programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola

Dział VI Treści programowe – obszary wychowawcze

1. Poznawanie i rozumienie siebie i świata

2. Nabywanie umiejętności poprzez działanie

3. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie

4. Budowanie systemu wartości

Dział VII Ewaluacja programu

1. Metody ewaluacji programu

2. Kwestionariusz do oceny programu wychowawczego

Bibliografia

Dział I Wprowadzenie

Specyfika kształcenia w przedszkolu – główne założenia programowe.

Przedszkole jest placówką oświatową, która ma zasadnicze znaczenie dla wychowania

i kształcenia w szkole. Okres dzieciństwa ma ogromny wpływ na ukształtowanie

się ludzkiej osobowości.

„Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego, zgodnie z obowiązującą podstawą

programową jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka stosownie

do jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych w relacjach ze

środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.” („Program wychowania

przedszkolnego dla dzieci 3-6 letnich” H. Czerniawska, str.4)

Realizując zadania przedszkola stwarzamy dzieciom jako przyszłym uczniom warunki

do:

• opanowania wiedzy, umiejętności, nawyków i postaw warunkujących naleSyte

przygotowanie do szkoły,

• rozwinięcia specyficznych uzdolnień, zainteresowań, motywacji i sprawności

niezbędnych do podejmowania nauki w szkole,

• rozwinięcia umiejętności i motywacji do ciągłego podnoszenia własnych

kwalifikacji,

• wykształcenia wewnętrznej potrzeby i gotowości dążenia do osiągania jak

najlepszych wyników w nauce.

Program dydaktyczno-wychowawczy przedszkola kładzie nacisk na kształtowanie

osobowości dziecka, wspieranie jego rozwoju i współodpowiedzialność za ochronę

środowiska.

Struktura i zasady funkcjonowania przedszkola opierają się na współistnieniu i

współpracy: kierownictwa, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych przedszkola,

dzieci oraz innych placówek oświatowych jak: Poradnia Psychologiczno -

Pedagogiczna i szkoły podstawowe.

Z wieloletnich doświadczeń przedszkola w organizacji procesu kształcenia wynika,

że realizacja naszych założeń pozwala na dobre przygotowanie dzieci do roli

bycia uczniem, funkcjonowania w życiu społecznym, oraz jest gwarantem satysfakcji

i zadowolenia nauczycieli, dzieci i ich rodziców.

Dział II Założenia procesu wychowawczego przedszkola

Misja przedszkola

W naszym przedszkolu dziecko:

• znajduje możliwość indywidualnego rozwoju,

• zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy,

• poznaje swoje prawa,

• ma możliwość samorealizacji,

• uczestniczy w ciekawych zajęciach,

• czuje się bezpiecznie w życzliwej, dobrej atmosferze,

• ma możliwość pracy z innymi,

• uczy się kreatywnego myślenia i samodzielnego działania,

• traktowane jest indywidualnie i podmiotowo.

W naszym przedszkolu kompetentny personel:

• wspiera indywidualny rozwój osobowości dzieci,

• zapewnia wszechstronny, bezpieczny, radosny rozwój wszystkim

wychowankom,

• dba o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz bezpieczny pobyt dziecka w

przedszkolu,

• promuje ekologiczny sposób życia w zgodzie z przyrodą,

• organizuje wycieczki do różnorodnych środowisk i spotkania z ciekawymi

ludźmi,

• przygotowuje w sposób bezstresowy do szkoły,

• proponuje ofertę zajęć dodatkowych:

- religia,

• stoi na straży praw człowieka i dziecka,

• spełnia oczekiwania klientów (dzieci, rodziców, społeczności lokalnej),

• jest otwarty na propozycje zmian.

Sylwetka absolwenta przedszkola

Postawę definiujemy jako trwałą zabarwioną emocjonalnie gotowość do:

• radzenia sobie lepiej (bez nadmiernego napięcia) z rozwiązywaniem problemów,

• wyrażania własnych uczuć i potrzeb,

• umiejętnej współpracy i współdziałania z innymi,

• umiejętności nawiązywania kontaktów, przyjaźni,

• konieczności ochrony środowiska,

• poczucia własnej przynależności (kraj, region, miasto)

Absolwent przedszkola powinien prezentować:

a) wobec innych:

• okazywanie szacunku dorosłym,

• wyrażanie i okazywanie pozytywnych uczuć wobec rówieśników,

• przeciwdziałanie agresji i unikanie sytuacji konfliktowych,

• opiekuńczość i gotowość niesienia pomocy słabszym,

• uczciwość, dobroć,

• przestrzeganie funkcjonujących umów w grupie,

• używanie języka polskiego pozbawionego wulgaryzmów i kłamstw,

• poszanowanie cudzej własności,

• dbanie o mienie przedszkola (sprzęt na boisku, gry i zabawy logiczne, pomoce

dydaktyczne, zabawki, stoły i krzesła).

b) w stosunku do nauki:

• obowiązkowość, systematyczność i odpowiedzialność,

• samodzielność i dbałość o estetykę wykonywanej pracy

• aktywny udział w organizowanych imprezach i konkursach,

• pomoc dzieciom mającym trudności w nauce.

c) w stosunku do samego siebie:

• poczucie własnej godności, wartości,

• samokontrolę,

• dbanie o kulturę osobistą,

• samodzielność,

• pokonywanie własnych słabości

• przestrzeganie obowiązujących przepisów i ustaleń związanych z

bezpieczeństwem (w sali, podczas zajęć, na boisku przedszkolnym, podczas

spacerów i wycieczek).

Uwarunkowania programu wychowawczego w Przedszkolu Publicznym nr 2 w Niemodlinie

Dzieci uczęszczające do naszej placówki mają od 3 do 6 lat i pochodzą z bardzo

różnych środowisk. Każde dziecko przekracza próg przedszkola z innym zasobem

doświadczeń, każde ma indywidualne i nie zawsze równe tempo rozwoju.

Świat dziecka na przestrzeni kilkunastu lat znacznie się zmienił. Ma to związek z

Transformacją  polityczno - gospodarczą. Aktywność dużej części społeczeństwa

skupiona jest na obronie zagrożonej pozycji, standardu życiowego oraz bezpieczeństwa

socjalnego.

Dorośli coraz mniej czasu poświęcają wychowaniu dzieci, których potrzeby psychiczne

pozostały niezmienione. Jak zawsze oczekują od rodziców miłości, akceptacji,

poczucia bezpieczeństwa.

Jeżeli te potrzeby nie zostaną zaspokojone, rodzą się problemy natury emocjonalnej.

Kiedy dodamy natomiast do tego ogromny wpływ, jaki mają na kształtującą

się psychikę gry komputerowe i środki masowego przekazu, zwłaszcza telewizja,

otrzymujemy odpowiedź, skąd tyle agresywnych i sfrustrowanych dzieci bez

żadnych zainteresowań w naszych przedszkolach.

Na szczęście coraz częściej otwieramy szeroko oczy i uświadamiamy sobie, że

należy podejmować kroki przeciwdziałania takim  zachowaniom  (W. Witkowska

„Otwórz szeroko oczy i serce”).

 

 

 

 

 

Dział III Cele programu wychowawczego przedszkola

Hierarchia celów edukacyjnych naszego przedszkola wynika ściśle z zasad opisanych

w misji szkoły.

Na pierwszym miejscu sytuujemy cele związane z kształtowaniem określonych

postaw, następnie cele związane z nabywaniem umiejętności i zapamiętaniem informacji.

Cele główne programu wychowawczego:

1. Poszukiwanie pozytywnych wartości i promowanie

właściwego zachowania.

2. Dostarczenie wiadomości i doświadczeń społecznych, które zmierzają do prawidłowego

kształtowania osobowości dziecka.

Cele szczegółowe:

1. Kształcenie umiejętności porozumiewania się.

2. Budowanie poczucia własnej wartości.

3. Wzmacnianie zaufania do siebie i innych.

4. Umiejętność współpracy i współdziałania.

5. Umiejętność nawiązywania przyjaźni.

6. Wdrażanie do poszanowania własności swojej i cudzej.

7. Poszukiwanie pozytywnych wartości i promowanie właściwego zachowania.

8. Kontrolowanie własnego zachowania i jakości kontaktów z innymi.

9. Rozpoznawanie i nazywanie uczuć własnych i cudzych.

10. Nauka dialogu – mówienia w sposób otwarty o tym co czują i czego potrzebują.

11. Umiejętność podejmowania decyzji.

12. Analiza przyczyn powstawania konfliktów i poszukiwanie sposobów ich

rozwiązywania.

13. Niwelowanie przemocy i zachowań agresywnych:

• pomoc sprawcom przemocy w odnajdywaniu lepszych sposobów rozładowania energii, odreagowania napięć, zaspokojenia potrzeb;

• uświadamianie sprawcy trudnej sytuacji ofiary, jej cierpień, krzywd oraz własnych uczuć w sytuacji znęcania się;

• kształtowanie postawy asertywności;

• mobilizowanie do zdobycia kontroli nad własną słabością, pokusą, agresywnym

zachowaniem.

14. Kształtowanie postaw proekologicznych: dostrzeganie piękna otaczającej

przyrody, konieczność ochrony środowiska, potrzeba aktywnego spędzania czasu wolnego, zainteresowanie kulturą, tradycjami i możliwościami rozwoju własnego regionu.

15. Wartość rodziny w życiu osobistym każdego człowieka.

16. Wskazywanie rodzicom możliwości wspierania swoich dzieci.

17. Wzbogacanie wiedzy rodziców o potrzebach psychicznych swoich dzieci

oraz o metodach udzielania im pomocy.

 

Dział IV Procedury osiągania celów wychowawczych

1. Działania konieczne ze strony wychowawcy warunkujące optymalne czynniki

właściwego rozwoju dziecka:

• uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka.

• zapewnienie każdemu dziecku równych szans.

• zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w bezpiecznym,

przyjaznym i zdrowym środowisku.

• umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesu.

• stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenie do osiągania celów.

• podejmowanie odpowiedzialności za siebie i innych.

• rozwijanie wrażliwości moralnej.

• wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej i kulturowej dziecka.

• kształtowanie umiejętności obserwacji oraz ułatwianie rozumienia zjawisk

zachodzących w bliskim otoczeniu dziecka (przyrodniczym, społecznym,

kulturowym)

• rozbudzanie ciekawości poznawczej.

• zachęcanie do aktywności badawczej oraz wyrażania własnych myśli i przeżyć.

• rozwijanie wrażliwości estetycznej – tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.

• zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania oraz realizacji działań prozdrowotnych.

2. Działania zaprojektowane w różnego rodzaju programach wychowawczych realizowanych w przedszkolu:

• „Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-6 letnich”

H. Czerniawska; oficyna Wydawnicza GRAF-Punkt Warszawa 2001

• program edukacji zdrowotnej – „Edukacja zdrowotna. Program

przeznaczony dla przedszkoli” K. Dudkiewicz i K. Kamińska; Nasza

Księgarnia Warszawa 2003

 

Dział V Założenia programowo-organizacyjne

Wszystkie cele zostały opracowane i zintegrowane z treściami programowymi

wychowania przedszkolnego, z planem pracy przedszkola oraz dostosowane do

potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym, a także środowiska

w którym żyjemy. Podział na grupy wiekowe, tj. 3-4, 5, 6 – latki umożliwia

nauczycielowi dokładniejsze dostrzeganie istoty i kierunku zmian w rozwoju

dziecka.

Realizacja celów odbywa się w ciągu  pobytu dziecka w przedszkolu,

które wplecione są w bloki tematyczne. Urozmaicają zajęcia i wpływają na kształtowanie

właściwych postaw i zachowań dzieci, a w szczególności służą jego rozwojowi.

Nieodłącznym elementem tego programu jest ścisła współpraca nauczyciela z rodzicami

dziecka. W ramach współpracy organizowane będą spotkania grupowe, w trakcie których

wspólnie z rodzicami omawiane będą problemy, wysuwane wnioski do dalszej

pracy. W czasie tych spotkań wygłaszane będą referaty, na tematy istotne,

chcąc wzbogacić wiedzę rodziców o potrzebach psychicznych dzieci i wskazać

drogi optymalnego rozwoju.

Rodzice zostaną takze zaproszeni na zajęcia otwarte, by mogli współuczestniczyć

w procesie wychowania .

Treści wychowawcze i wartości realizowane są przez wszystkich pracowników

przedszkola w następujących obszarach wychowawczych:

I. Obszar wychowawczy – poznawanie i rozumienie siebie i świata

II. Obszar wychowawczy – nabywanie umiejętności poprzez działanie

III. Obszar wychowawczy – odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

wspólnocie

IV. Obszar wychowawczy – budowanie systemu wartości

Dział VI Treści programowe – obszary wychowawcze

I Obszar wychowawczy – poznawanie i rozumienie siebie i świata

Cele:

1. Tworzenie warunków dla wielozmysłowego poznawania otaczającego świata,

wyjaśniania i przeżywania obserwowanych zjawisk, zadawania pytań i wyrażania

siebie w kontaktach ze środowiskiem.

2. Tworzenie sytuacji sprzyjających wyrażaniu własnych potrzeb i możliwości w

kontaktach ze środowiskiem oraz dostrzeganiu potrzeb i odrębności innych.

3. Uwrażliwienie  na przejawy destruktywnej roli człowieka w środowisku i

wspieranie działań proekologicznych.

4. Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i

zagrażających zdrowiu.

Zadania wychowawcze:

Stwarzanie sytuacji sprzyjających :

• poznawaniu własnego ciała, własnych możliwości, emocji i zachowań oraz posługiwanie

się ciałem,

• poznawaniu środowiska przedszkolnego, w tym rówieśniczego oraz

pracowników przedszkola i ich pracy,

• poznawaniu środowiska rodzinnego, członków rodziny i ich pracy,

• poznawaniu własnej miejscowości,

• poznawaniu środowiska przyrodniczego w bezpośrednim z nim kontakcie,

• przekazywaniu wiedzy na temat ochrony zdrowia w kontaktach ze środowiskiem

społecznym, przyrodniczym i techniką,

• kształtowaniu umiejętności słuchania i rozumienia mowy,

• doskonaleniu umiejętności komunikowania się za pomocą języka,

• kształtowaniu zainteresowania książką jako źródłem wiedzy,

Sposoby realizacji:

1. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby (kształtowanie postawy

asertywności, poczucie własnej godności).

2. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu talentów i zainteresowań.

3. Poszanowanie symboli narodowych i międzynarodowych.

4. Przestrzeganie zasad pieszego ruchu drogowego, znajomość podstawowych

znaków drogowych.

5. Poznawanie i nazywanie osób pracujących w różnych zawodach: policjant,

informatyk, drukarz, listonosz, strażak, lekarz, ekspedientka, krawcowa, fryzjerka

oraz zwiedzanie miejsc, w których pracują. Omawianie efektów pracy

ludzi różnych zawodów.

6. Poznawanie miasta i okolic podczas spacerów i wycieczek (pieszych i autokarowych).

7. Udział dzieci w konkursach wewnętrznych (np.:„Co można zrobić z warzyw?”, „Co wiemy o ekologii?”, „Nasze rady na odpady”,„Wspomnienia z wakacji”, „Budowla jak marzenie”, „Prawda czy fałsz?”)

jak i zewnętrznych (np.: „Drugie życie śmieci”, „Konkurs wiedzy ekologicznej”).

8. Uroczyste obchodzenie świąt państwowych, lokalnych i przedszkolnych:

• rozpoczęcie roku szkolnego,

• akcja „Sprzątanie świata”,

• Dzień Edukacji Narodowej,

• pasowanie na przedszkolaka,

• Święto Niepodległości,

• Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy,

• Olimpiada „Przedszkolacy są wysportowani”,

• „Korowód Przyjaciół Zielonej Ziemi”,

• Dzień Ziemi,

• udział dzieci w obchodach Dni Niemodlina– konkurs piosenki przedszkolnej,

Przedszkolne Show,

• wręczenie dyplomów ukończenia przedszkola.

9. Poznanie wiedzy z historii i kultury regionu, by dzieci zrozumiały swój związek

z Małą Ojczyzną i nauczyły się ją kochać – zwiedzanie muzeum regionalnego.

 

 

 

II Obszar wychowawczy – nabywanie umiejętności poprzez działanie

Cele:

1. Wspieranie samodzielnie podejmowanych przez dzieci działań.

1. Kształtowanie czynnych postaw wobec własnego zdrowia i zdrowia innych.

2. Wyrażanie własnego stanu emocjonalnego za pomocą muzyki, ruchu, wypowiedzi

plastycznej i słowa.

3. Rozpoznawanie i sygnalizowanie własnych możliwości ruchowych.

Zadania wychowawcze:

1. Tworzenie warunków dla wszechstronnej aktywności dziecka, wyrażania siebie

w różnych formach ekspresji i przeżywania pozytywnych efektów własnych

działań.

2. Uczenie postępowania zgodnego z zasadami warunkującymi bezpieczeństwo.

3. Kształtowanie nawyków i zachowań prozdrowotnych oraz zamiłowań do zabaw

ruchowych na świeżym powietrzu.

4. Wspieranie samodzielnych działań dziecka w różnych formach aktywności, ze

szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność twórczą.

5. Kształtowanie umiejętności w zakresie samodzielnego planowania zamierzonego

działania, doboru materiałów i form realizacji.

6. Kształtowanie nawyków higienicznych w zakresie odżywiania, korzystania ze

świeżego powietrza i słońca, czystości osobistej, ochrony narządów zmysłowych

i układu nerwowego.

7. Przestrzeganie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo.

8. Wyrażanie własnego stanu emocjonalnego za pomocą muzyki, ruchu, wypowiedzi

plastycznej i słowa.

Sposoby realizacji:

1. Stosowanie metod aktywizujących:

• praca w grupach,

• dyskusje – dzielenie się opiniami,

• rozwijanie u dzieci myślenia krytycznego i racjonalnego,

• burza mózgów,

• pedagogika zabawy W. Sherborne,

• gimnastyka twórcza R. Labana i K. Orffa

• symulacja.

2. Stosowanie metod zapewniających doświadczenie:

• indywidualnego podejmowania zachowań w celu poznawania zjawisk, problemów,

procesów,

• współpracy i dzielenia się efektami własnych doświadczeń.

3. Motywowanie do nauki.

4. Tworzenie dzieciom możliwości uczestnictwa w różnego rodzaju formach życia

kulturalnego, inspirowanie do twórczości.

5. Inspirowanie dzieci do pomocy w organizowaniu imprez kulturalnych w przedszkolu

i środowisku lokalnym.

6. Tworzenie atmosfery sprzyjającej kulturalnym zachowaniom, nieakceptowanie

negatywnych postaw.

 

 

 

III Obszar wychowawczy – odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie

Cele:

1. Tworzenie warunków nabywania doświadczeń społecznych i budowania

pozytywnego obrazu własnego „ja”.

2. Umożliwianie odnoszenia sukcesu i aprobaty społecznej.

3. Przyzwyczajanie do panowania nad własnymi emocjami i właściwego reagowania

na emocje innych.

4. Uczenie postępowania zgodnego z obowiązującymi normami i zasadami kultury.

5. Umacnianie więzi z rodziną poprzez wspólne organizowanie uroczystości o

charakterze rodzinnym (Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Dzień Ojca,

Dzień Dziecka, Wielkanoc, Gwiazdka).

Zadania wychowawcze:

1.Uczenie nawiązywania bliskich, serdecznych kontaktów społecznych.

2. Nabywanie doświadczeń w komunikowaniu się zarówno w sposób werbalny jak i

niewerbalny w grupie rówieśniczej i z osobami dorosłymi..

3. Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i rozwiązywania zadań i problemów.

4. Umożliwienie pełnienia różnych ról społecznych.

5. Uczenie rozwiązywania konfliktów społecznych na zasadzie kompromisu z

poszanowaniem praw i potrzeb innych.

6. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności samoobsługowych.

7. Kształtowanie umiejętności działania na rzecz grupy rówieśniczej, członków

rodziny i osób spoza środowiska przedszkolnego i rodzinnego.

8. Przyzwyczajanie do używania form grzecznościowych w kontaktach z

rówieśnikami i dorosłymi.

9. Wdrażanie do szanowania własnej pracy i własności, a także pracy i własności

innych.

10. Utrwalanie zachowań prospołecznych.

Sposoby realizacji:

1. Stworzenie dzieciom warunków do prezentacji w środowisku lokalnym swoich

umiejętności artystycznych i sportowych.

2. Wspieranie dziecka w prezentacji jego twórczej postawy w społeczności

lokalnej.

3. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.

4. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane działania.

5. Rozbudowanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka.

6. Wskazanie sposobów i możliwości niesienia pomocy innym.

7. Integrowanie grupy poprzez podejmowanie wspólnych działań na rzecz

środowiska lokalnego i przedszkolnego.

8. Uwrażliwienie dzieci na godne reprezentowanie przedszkola.

9. Samodzielne przygotowywanie podarunków dla członków rodziny z okazji ich

świąt oraz przygotowywanie dla nich programów artystycznych.

10. Czynny udział dzieci w uroczystościach przedszkolnych.

11. Pełnienie stałych dyżurów oraz podejmowanie zespołowych prac użytecznych.

12. Kształtowanie poczucia satysfakcji z dobrze wykonanego zadania.

13. Włączenie się do działań podejmowanych przez środowisko lokalne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV Obszar wychowawczy – budowanie systemu wartości

Cele:

1. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak: prawda,

piękno, miłość, przyjaźń, dobro zarówno poprzez przekaz osobowy nauczyciela,

jak i tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu i rozumieniu tych

wartości.

2. Tworzenie warunków dokonywania wyborów i ich oceniania.

3. Motywowanie uczniów do poznania swojej osobowości (mocnych i słabych cech

charakteru).

Zadania wychowawcze:

1. Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, techniki i sztuki.

2. Poznawanie różnych postaw bohaterów literackich i filmowych oraz próby ichoceny.

3. Udział dzieci w różnych akcjach charytatywnych np.:

• Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy,

• „Góra grosza” – akcja Towarzystwa „Nasz Dom”,

• zbiórka zabawek, odzieży i słodyczy dla organizatorów „Szlachetnej Paczki”

4. Wykorzystywanie codziennych sytuacji do oceny i samooceny zachowań innych

i własnych.

5. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokładne wykonywaniepodejmowanych zadań.

6. Dostrzeganie piękna, prawdy i dobra w swoim postępowaniu i postępowaniu innych.

7. Poznanie i stosowanie praw człowieka i obywatela przez całe środowisko przedszkolne.

8. Przyzwyczajanie do podejmowania działań dla wspólnego dobra, prawdy ipiękna.

9. Rozumienie i wyrażanie swoich własnych wartości, a więc marzeń, oczekiwań i potrzeb.

10. Kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb, oczekiwań i marzeń rówieśników i osób dorosłych.

11. Analizowanie podejmowanych wyborów, korygowanie błędów.

12. Kształtowanie rzetelności, odpowiedzialności i wytrwałości poprzez wykonywanie

działań podejmowanych z własnej inicjatywy i zlecanych przez nauczyciela.

 

 

Sposoby realizacji

1. Panowanie nad własnymi emocjami.

2. Stwarzanie dzieciom możliwości do zdobywania doświadczeń kształtujących

takie cechy jak pracowitość, punktualność, odpowiedzialność.

3. Organizowanie dzieciom sytuacji stwarzających możliwości do doskonalenia:

• znajomości języków obcych,

• nawyków kulturalnego zachowania stosownego do miejsca i sytuacji.

4. Uwrażliwienie dzieci na problemy i potrzeby innych ludzi.

5. Czynne uczestniczenie w przygotowywaniu uroczystości przedszkolnych z

udziałem rodzin dzieci np.: Festyn Rodzinny, Opłatek Wigilijny, Jasełka,

Dzień Babci i Dziadka, Międzynarodowy Dzień Dziecka, Piknik Rodzinny-„Mama, tata i ja”

6. Rozwijanie szacunku dla otaczającej nas przyrody, zrozumienia rządzących

nią praw i konieczności jej ochrony.

7. Tworzenie sytuacji sprzyjających działaniu dziecka na rzecz przyrody.

8. Kształtowanie u dzieci szacunku dla dobra wspólnego, poszanowanie cudzej

własności i nienaruszalności jej stanu.

9. Poznawanie historii i tradycji własnej miejscowości i regionu, a także Polski:

• słuchanie opowiadań i wierszy,

• spotkania z lokalnymi twórcami sztuki,

• gromadzenie typowych dla regionu eksponatów,

• oglądanie i zwiedzanie zabytków,

• składanie kwiatów w miejscach upamiętniających ważne lub tragiczne

wydarzenia.

 

Dział VII Ewaluacja programu wychowawczego

Przedszkolny Program Wychowawczy podlega ewaluacji bieSącej i okresowej, i po

roku pobytu w przedszkolu – jako podsumowanie efektów wychowawczych i pracy

przedszkola po zakończeniu całego cyklu kształcenia w poszczególnych grupach

wiekowych.

Ewaluacji podlegają:

1. prezentowany przez dzieci system wartości

2. zachowania i prezentowane przez dzieci postawy w określonych sytuacjach

3. zaangażowanie nauczycieli w realizację programu wychowawczego

4. zaangażowanie pracowników niepedagogicznych w realizację programu wychowawczego

I ewaluacja bieżąca i okresowa

a) obserwacja i ocena postaw prezentowanych przez dzieci w czasie zabaw i

zajęć w stosunku do:

• nauki,

• wspólnej zabawy,

• przestrzegania umownych zasad,

• przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie całego przedszkola

• koleżanek i kolegów,

• pracowników przedszkola,

• samego siebie;

b) obserwacja i ocena zaangażowania dzieci:

• w życie przedszkola,

• w życie środowiska lokalnego,

• w przygotowanie uroczystości oraz w ich uczestnictwie;

c) okresowa analiza wyników nauczania każdego dziecka;

d) sondaż wśród rodziców i personelu placówki dotyczący postaw dzieci;

e) sondaż wśród dzieci dotyczący postaw prezentowanych przez inne dzieci i

pracowników przedszkola,

f) analiza dokumentacji przedszkolnej(dzienniki zajęć, karty obserwacji) dotycząca

wyników w nauce, frekwencji i postaw prezentowanych przez dzieci,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II Ewaluacja końcowa

• test niedokończonych zdań badający znajomość programu wychowawczego

przez dzieci,

• test niedokończonych zdań badający znajomość programu wychowawczego

przez nauczycieli i innych pracowników przedszkola,

• analiza prowadzonych kart obserwacji pod kątem osiągnięć i porażek

dzieci

• ankieta wśród rodziców i ich rodzin dotycząca postaw prezentowanych

przez dzieci w czasie zabaw, ćwiczeń i zajęć,

Literatura

1. Schemat programu zaczerpnięty ze Szkolnego Programu Wychowawczego

Zespołu Szkół Medycznych im. Władysławy Szoc w Chełmie

2. „Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-6 – letnich” H.

Czerniawska; Oficyna Wydawnicza GRAF-Punkt Warszawa 2001r.

3. „Edukacja zdrowotna. Program przeznaczony dla przedszkoli” K. Dudkiewicz

i K. Kamińska; Nasza Księgarnia Warszawa 2003r.

4. Program profilaktyki przemocy seksualnej opracowany przez zespół

Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu – „Jak MISIA i

MISIAK uczą się dbać o swoje bezpieczeństwo”

5. „Czteroletni plan edukacji ekologicznej” naszej placówki.

6. Program rozwoju Przedszkola Miejskiego Nr 1 w Gostyniu.

7. „Wychowanie jako zadanie” D. Nakonieczna Warszawa 1992r.

 

 

Kwestionariusz do oceny Programu Wychowawczego

Kryteria ocen: tak, częściowo, nie

1. Czy założenia programu wychowawczego są zgodne z prawem oświatowym

.................................................................................................................................................

2. Czy załozenia programu wychowawczego są zgodne z wartościami ogólnoludzkimi

........................................................................................................................................

3. Czy program wychowawczy posiada wartość kulturową ............................................

4. Czy program wychowawczy uwzględnia przygotowanie do funkcjonowania w

życiu i w grupie społecznej ...............................................................................................

5. Czy założenia programu wychowawczego są zgodne z zadaniami przedszkola

.................................................................................................................................................

6. Czy założenia programu wychowawczego są zgodne z planem rozwoju przedszkola

..........................................................................................................................

7. Czy wartości zapisane w programie wychowawczym są uznawane i preferowane

w przedszkolu przez dzieci i nauczycieli ......................................................................

8. Czy program daje możliwość rozwijania u dzieci motywacji do prezentowania

zachowań zgodnych z zapisanym systemem wartości ...............................................

9. Czy nauczyciele znają założenia programu wychowawczego ....................................

10.dzieci znają założenia programu wychowawczego ..............................................

11. Czy stosowane metody pracy z dziećmi w procesie kształcenia uwzględniają

założenia programu wychowawczego ..............................................................................

12. Czy wszystkie treści wychowawcze zapisane w programie wychowawczym

realizowane są w procesie kształcenia ..........................................................................

13. Czy zaplanowane metody i formy realizacji programu wychowawczego są

atrakcyjne dla dzieci .........................................................................................................

14. Czy nauczyciele współpracują ze sobą w zakresie realizacji założeń wychowawczych

opisanych w programie wychowawczym przedszkola......................................

.................................................................................................................................................

15. Czy treści wychowawcze podlegające ewaluacji są zgodne z zapisami programu

wychowawczego ..................................................................................................................

16. Czy zaplanowane metody ewaluacji spełniają kryterium obiektywności i

rzetelności ...........................................................................................................................

Załączniki

Brak załączników

Metryczka

Wytworzono:2014-02-12 00:00przez: Admin
Opublikowano:2014-02-12 00:00przez: Admin
Podmiot udostępniający: Przedszkole nr 2 w Niemodlinie
Odwiedziny:1938

  • Brak wpisów.