Program wychowawczy
„W dzieciństwie niewiele zależy od nas
samych, wiele zaś od tych, którzy są z nami”
B. Rocławski
Program Wychowawczo -
Profilaktyczny
Przedszkola Publicznego nr 2 w Niemodlinie
Program został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną w dniu 12 Października 2013r., zatwierdzony przez Radę Rodziców w dniu 14 października 2013 r.
SPIS TREŚCI
Dział I Wprowadzenie
Specyfika kształcenia w przedszkolu - główne założenia programowe
Dział II Założenia procesu wychowawczego przedszkola
1. Misja przedszkola
2. Sylwetka absolwenta przedszkola
3. Uwarunkowania programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola
Dział III Cele programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola
Dział IV Procedury osiągania celów wychowawczych
1. Działania wynikające z pojmowania wychowania jako wymiaru pracy
edukacyjnej każdego nauczyciela
2. Działania zaprojektowane w różnego rodzaju programach wychowawczych
realizowanych w przedszkolu
Dział V Założenia programowo-organizacyjne
Zasady programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola
Dział VI Treści programowe – obszary wychowawcze
1. Poznawanie i rozumienie siebie i świata
2. Nabywanie umiejętności poprzez działanie
3. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie
4. Budowanie systemu wartości
Dział VII Ewaluacja programu
1. Metody ewaluacji programu
2. Kwestionariusz do oceny programu wychowawczego
Bibliografia
Dział I Wprowadzenie
Specyfika kształcenia w przedszkolu – główne założenia programowe.
Przedszkole jest placówką oświatową, która ma zasadnicze znaczenie dla wychowania
i kształcenia w szkole. Okres dzieciństwa ma ogromny wpływ na ukształtowanie
się ludzkiej osobowości.
„Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego, zgodnie z obowiązującą podstawą
programową jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka stosownie
do jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych w relacjach ze
środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.” („Program wychowania
przedszkolnego dla dzieci 3-6 letnich” H. Czerniawska, str.4)
Realizując zadania przedszkola stwarzamy dzieciom jako przyszłym uczniom warunki
do:
• opanowania wiedzy, umiejętności, nawyków i postaw warunkujących naleSyte
przygotowanie do szkoły,
• rozwinięcia specyficznych uzdolnień, zainteresowań, motywacji i sprawności
niezbędnych do podejmowania nauki w szkole,
• rozwinięcia umiejętności i motywacji do ciągłego podnoszenia własnych
kwalifikacji,
• wykształcenia wewnętrznej potrzeby i gotowości dążenia do osiągania jak
najlepszych wyników w nauce.
Program dydaktyczno-wychowawczy przedszkola kładzie nacisk na kształtowanie
osobowości dziecka, wspieranie jego rozwoju i współodpowiedzialność za ochronę
środowiska.
Struktura i zasady funkcjonowania przedszkola opierają się na współistnieniu i
współpracy: kierownictwa, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych przedszkola,
dzieci oraz innych placówek oświatowych jak: Poradnia Psychologiczno -
Pedagogiczna i szkoły podstawowe.
Z wieloletnich doświadczeń przedszkola w organizacji procesu kształcenia wynika,
że realizacja naszych założeń pozwala na dobre przygotowanie dzieci do roli
bycia uczniem, funkcjonowania w życiu społecznym, oraz jest gwarantem satysfakcji
i zadowolenia nauczycieli, dzieci i ich rodziców.
Dział II Założenia procesu wychowawczego przedszkola
Misja przedszkola
W naszym przedszkolu dziecko:
• znajduje możliwość indywidualnego rozwoju,
• zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy,
• poznaje swoje prawa,
• ma możliwość samorealizacji,
• uczestniczy w ciekawych zajęciach,
• czuje się bezpiecznie w życzliwej, dobrej atmosferze,
• ma możliwość pracy z innymi,
• uczy się kreatywnego myślenia i samodzielnego działania,
• traktowane jest indywidualnie i podmiotowo.
W naszym przedszkolu kompetentny personel:
• wspiera indywidualny rozwój osobowości dzieci,
• zapewnia wszechstronny, bezpieczny, radosny rozwój wszystkim
wychowankom,
• dba o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz bezpieczny pobyt dziecka w
przedszkolu,
• promuje ekologiczny sposób życia w zgodzie z przyrodą,
• organizuje wycieczki do różnorodnych środowisk i spotkania z ciekawymi
ludźmi,
• przygotowuje w sposób bezstresowy do szkoły,
• proponuje ofertę zajęć dodatkowych:
- religia,
• stoi na straży praw człowieka i dziecka,
• spełnia oczekiwania klientów (dzieci, rodziców, społeczności lokalnej),
• jest otwarty na propozycje zmian.
Sylwetka absolwenta przedszkola
Postawę definiujemy jako trwałą zabarwioną emocjonalnie gotowość do:
• radzenia sobie lepiej (bez nadmiernego napięcia) z rozwiązywaniem problemów,
• wyrażania własnych uczuć i potrzeb,
• umiejętnej współpracy i współdziałania z innymi,
• umiejętności nawiązywania kontaktów, przyjaźni,
• konieczności ochrony środowiska,
• poczucia własnej przynależności (kraj, region, miasto)
Absolwent przedszkola powinien prezentować:
a) wobec innych:
• okazywanie szacunku dorosłym,
• wyrażanie i okazywanie pozytywnych uczuć wobec rówieśników,
• przeciwdziałanie agresji i unikanie sytuacji konfliktowych,
• opiekuńczość i gotowość niesienia pomocy słabszym,
• uczciwość, dobroć,
• przestrzeganie funkcjonujących umów w grupie,
• używanie języka polskiego pozbawionego wulgaryzmów i kłamstw,
• poszanowanie cudzej własności,
• dbanie o mienie przedszkola (sprzęt na boisku, gry i zabawy logiczne, pomoce
dydaktyczne, zabawki, stoły i krzesła).
b) w stosunku do nauki:
• obowiązkowość, systematyczność i odpowiedzialność,
• samodzielność i dbałość o estetykę wykonywanej pracy
• aktywny udział w organizowanych imprezach i konkursach,
• pomoc dzieciom mającym trudności w nauce.
c) w stosunku do samego siebie:
• poczucie własnej godności, wartości,
• samokontrolę,
• dbanie o kulturę osobistą,
• samodzielność,
• pokonywanie własnych słabości
• przestrzeganie obowiązujących przepisów i ustaleń związanych z
bezpieczeństwem (w sali, podczas zajęć, na boisku przedszkolnym, podczas
spacerów i wycieczek).
Uwarunkowania programu wychowawczego w Przedszkolu Publicznym nr 2 w Niemodlinie
Dzieci uczęszczające do naszej placówki mają od 3 do 6 lat i pochodzą z bardzo
różnych środowisk. Każde dziecko przekracza próg przedszkola z innym zasobem
doświadczeń, każde ma indywidualne i nie zawsze równe tempo rozwoju.
Świat dziecka na przestrzeni kilkunastu lat znacznie się zmienił. Ma to związek z
Transformacją polityczno - gospodarczą. Aktywność dużej części społeczeństwa
skupiona jest na obronie zagrożonej pozycji, standardu życiowego oraz bezpieczeństwa
socjalnego.
Dorośli coraz mniej czasu poświęcają wychowaniu dzieci, których potrzeby psychiczne
pozostały niezmienione. Jak zawsze oczekują od rodziców miłości, akceptacji,
poczucia bezpieczeństwa.
Jeżeli te potrzeby nie zostaną zaspokojone, rodzą się problemy natury emocjonalnej.
Kiedy dodamy natomiast do tego ogromny wpływ, jaki mają na kształtującą
się psychikę gry komputerowe i środki masowego przekazu, zwłaszcza telewizja,
otrzymujemy odpowiedź, skąd tyle agresywnych i sfrustrowanych dzieci bez
żadnych zainteresowań w naszych przedszkolach.
Na szczęście coraz częściej otwieramy szeroko oczy i uświadamiamy sobie, że
należy podejmować kroki przeciwdziałania takim zachowaniom (W. Witkowska
„Otwórz szeroko oczy i serce”).
Dział III Cele programu wychowawczego przedszkola
Hierarchia celów edukacyjnych naszego przedszkola wynika ściśle z zasad opisanych
w misji szkoły.
Na pierwszym miejscu sytuujemy cele związane z kształtowaniem określonych
postaw, następnie cele związane z nabywaniem umiejętności i zapamiętaniem informacji.
Cele główne programu wychowawczego:
1. Poszukiwanie pozytywnych wartości i promowanie
właściwego zachowania.
2. Dostarczenie wiadomości i doświadczeń społecznych, które zmierzają do prawidłowego
kształtowania osobowości dziecka.
Cele szczegółowe:
1. Kształcenie umiejętności porozumiewania się.
2. Budowanie poczucia własnej wartości.
3. Wzmacnianie zaufania do siebie i innych.
4. Umiejętność współpracy i współdziałania.
5. Umiejętność nawiązywania przyjaźni.
6. Wdrażanie do poszanowania własności swojej i cudzej.
7. Poszukiwanie pozytywnych wartości i promowanie właściwego zachowania.
8. Kontrolowanie własnego zachowania i jakości kontaktów z innymi.
9. Rozpoznawanie i nazywanie uczuć własnych i cudzych.
10. Nauka dialogu – mówienia w sposób otwarty o tym co czują i czego potrzebują.
11. Umiejętność podejmowania decyzji.
12. Analiza przyczyn powstawania konfliktów i poszukiwanie sposobów ich
rozwiązywania.
13. Niwelowanie przemocy i zachowań agresywnych:
• pomoc sprawcom przemocy w odnajdywaniu lepszych sposobów rozładowania energii, odreagowania napięć, zaspokojenia potrzeb;
• uświadamianie sprawcy trudnej sytuacji ofiary, jej cierpień, krzywd oraz własnych uczuć w sytuacji znęcania się;
• kształtowanie postawy asertywności;
• mobilizowanie do zdobycia kontroli nad własną słabością, pokusą, agresywnym
zachowaniem.
14. Kształtowanie postaw proekologicznych: dostrzeganie piękna otaczającej
przyrody, konieczność ochrony środowiska, potrzeba aktywnego spędzania czasu wolnego, zainteresowanie kulturą, tradycjami i możliwościami rozwoju własnego regionu.
15. Wartość rodziny w życiu osobistym każdego człowieka.
16. Wskazywanie rodzicom możliwości wspierania swoich dzieci.
17. Wzbogacanie wiedzy rodziców o potrzebach psychicznych swoich dzieci
oraz o metodach udzielania im pomocy.
Dział IV Procedury osiągania celów wychowawczych
1. Działania konieczne ze strony wychowawcy warunkujące optymalne czynniki
właściwego rozwoju dziecka:
• uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka.
• zapewnienie każdemu dziecku równych szans.
• zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w bezpiecznym,
przyjaznym i zdrowym środowisku.
• umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesu.
• stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenie do osiągania celów.
• podejmowanie odpowiedzialności za siebie i innych.
• rozwijanie wrażliwości moralnej.
• wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej i kulturowej dziecka.
• kształtowanie umiejętności obserwacji oraz ułatwianie rozumienia zjawisk
zachodzących w bliskim otoczeniu dziecka (przyrodniczym, społecznym,
kulturowym)
• rozbudzanie ciekawości poznawczej.
• zachęcanie do aktywności badawczej oraz wyrażania własnych myśli i przeżyć.
• rozwijanie wrażliwości estetycznej – tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
• zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania oraz realizacji działań prozdrowotnych.
2. Działania zaprojektowane w różnego rodzaju programach wychowawczych realizowanych w przedszkolu:
• „Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-6 letnich”
H. Czerniawska; oficyna Wydawnicza GRAF-Punkt Warszawa 2001
• program edukacji zdrowotnej – „Edukacja zdrowotna. Program
przeznaczony dla przedszkoli” K. Dudkiewicz i K. Kamińska; Nasza
Księgarnia Warszawa 2003
Dział V Założenia programowo-organizacyjne
Wszystkie cele zostały opracowane i zintegrowane z treściami programowymi
wychowania przedszkolnego, z planem pracy przedszkola oraz dostosowane do
potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym, a także środowiska
w którym żyjemy. Podział na grupy wiekowe, tj. 3-4, 5, 6 – latki umożliwia
nauczycielowi dokładniejsze dostrzeganie istoty i kierunku zmian w rozwoju
dziecka.
Realizacja celów odbywa się w ciągu pobytu dziecka w przedszkolu,
które wplecione są w bloki tematyczne. Urozmaicają zajęcia i wpływają na kształtowanie
właściwych postaw i zachowań dzieci, a w szczególności służą jego rozwojowi.
Nieodłącznym elementem tego programu jest ścisła współpraca nauczyciela z rodzicami
dziecka. W ramach współpracy organizowane będą spotkania grupowe, w trakcie których
wspólnie z rodzicami omawiane będą problemy, wysuwane wnioski do dalszej
pracy. W czasie tych spotkań wygłaszane będą referaty, na tematy istotne,
chcąc wzbogacić wiedzę rodziców o potrzebach psychicznych dzieci i wskazać
drogi optymalnego rozwoju.
Rodzice zostaną takze zaproszeni na zajęcia otwarte, by mogli współuczestniczyć
w procesie wychowania .
Treści wychowawcze i wartości realizowane są przez wszystkich pracowników
przedszkola w następujących obszarach wychowawczych:
I. Obszar wychowawczy – poznawanie i rozumienie siebie i świata
II. Obszar wychowawczy – nabywanie umiejętności poprzez działanie
III. Obszar wychowawczy – odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie
IV. Obszar wychowawczy – budowanie systemu wartości
Dział VI Treści programowe – obszary wychowawcze
I Obszar wychowawczy – poznawanie i rozumienie siebie i świata
Cele:
1. Tworzenie warunków dla wielozmysłowego poznawania otaczającego świata,
wyjaśniania i przeżywania obserwowanych zjawisk, zadawania pytań i wyrażania
siebie w kontaktach ze środowiskiem.
2. Tworzenie sytuacji sprzyjających wyrażaniu własnych potrzeb i możliwości w
kontaktach ze środowiskiem oraz dostrzeganiu potrzeb i odrębności innych.
3. Uwrażliwienie na przejawy destruktywnej roli człowieka w środowisku i
wspieranie działań proekologicznych.
4. Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i
zagrażających zdrowiu.
Zadania wychowawcze:
Stwarzanie sytuacji sprzyjających :
• poznawaniu własnego ciała, własnych możliwości, emocji i zachowań oraz posługiwanie
się ciałem,
• poznawaniu środowiska przedszkolnego, w tym rówieśniczego oraz
pracowników przedszkola i ich pracy,
• poznawaniu środowiska rodzinnego, członków rodziny i ich pracy,
• poznawaniu własnej miejscowości,
• poznawaniu środowiska przyrodniczego w bezpośrednim z nim kontakcie,
• przekazywaniu wiedzy na temat ochrony zdrowia w kontaktach ze środowiskiem
społecznym, przyrodniczym i techniką,
• kształtowaniu umiejętności słuchania i rozumienia mowy,
• doskonaleniu umiejętności komunikowania się za pomocą języka,
• kształtowaniu zainteresowania książką jako źródłem wiedzy,
Sposoby realizacji:
1. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby (kształtowanie postawy
asertywności, poczucie własnej godności).
2. Wspomaganie dzieci w rozwijaniu talentów i zainteresowań.
3. Poszanowanie symboli narodowych i międzynarodowych.
4. Przestrzeganie zasad pieszego ruchu drogowego, znajomość podstawowych
znaków drogowych.
5. Poznawanie i nazywanie osób pracujących w różnych zawodach: policjant,
informatyk, drukarz, listonosz, strażak, lekarz, ekspedientka, krawcowa, fryzjerka
oraz zwiedzanie miejsc, w których pracują. Omawianie efektów pracy
ludzi różnych zawodów.
6. Poznawanie miasta i okolic podczas spacerów i wycieczek (pieszych i autokarowych).
7. Udział dzieci w konkursach wewnętrznych (np.:„Co można zrobić z warzyw?”, „Co wiemy o ekologii?”, „Nasze rady na odpady”,„Wspomnienia z wakacji”, „Budowla jak marzenie”, „Prawda czy fałsz?”)
jak i zewnętrznych (np.: „Drugie życie śmieci”, „Konkurs wiedzy ekologicznej”).
8. Uroczyste obchodzenie świąt państwowych, lokalnych i przedszkolnych:
• rozpoczęcie roku szkolnego,
• akcja „Sprzątanie świata”,
• Dzień Edukacji Narodowej,
• pasowanie na przedszkolaka,
• Święto Niepodległości,
• Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy,
• Olimpiada „Przedszkolacy są wysportowani”,
• „Korowód Przyjaciół Zielonej Ziemi”,
• Dzień Ziemi,
• udział dzieci w obchodach Dni Niemodlina– konkurs piosenki przedszkolnej,
Przedszkolne Show,
• wręczenie dyplomów ukończenia przedszkola.
9. Poznanie wiedzy z historii i kultury regionu, by dzieci zrozumiały swój związek
z Małą Ojczyzną i nauczyły się ją kochać – zwiedzanie muzeum regionalnego.
II Obszar wychowawczy – nabywanie umiejętności poprzez działanie
Cele:
1. Wspieranie samodzielnie podejmowanych przez dzieci działań.
1. Kształtowanie czynnych postaw wobec własnego zdrowia i zdrowia innych.
2. Wyrażanie własnego stanu emocjonalnego za pomocą muzyki, ruchu, wypowiedzi
plastycznej i słowa.
3. Rozpoznawanie i sygnalizowanie własnych możliwości ruchowych.
Zadania wychowawcze:
1. Tworzenie warunków dla wszechstronnej aktywności dziecka, wyrażania siebie
w różnych formach ekspresji i przeżywania pozytywnych efektów własnych
działań.
2. Uczenie postępowania zgodnego z zasadami warunkującymi bezpieczeństwo.
3. Kształtowanie nawyków i zachowań prozdrowotnych oraz zamiłowań do zabaw
ruchowych na świeżym powietrzu.
4. Wspieranie samodzielnych działań dziecka w różnych formach aktywności, ze
szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność twórczą.
5. Kształtowanie umiejętności w zakresie samodzielnego planowania zamierzonego
działania, doboru materiałów i form realizacji.
6. Kształtowanie nawyków higienicznych w zakresie odżywiania, korzystania ze
świeżego powietrza i słońca, czystości osobistej, ochrony narządów zmysłowych
i układu nerwowego.
7. Przestrzeganie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo.
8. Wyrażanie własnego stanu emocjonalnego za pomocą muzyki, ruchu, wypowiedzi
plastycznej i słowa.
Sposoby realizacji:
1. Stosowanie metod aktywizujących:
• praca w grupach,
• dyskusje – dzielenie się opiniami,
• rozwijanie u dzieci myślenia krytycznego i racjonalnego,
• burza mózgów,
• pedagogika zabawy W. Sherborne,
• gimnastyka twórcza R. Labana i K. Orffa
• symulacja.
2. Stosowanie metod zapewniających doświadczenie:
• indywidualnego podejmowania zachowań w celu poznawania zjawisk, problemów,
procesów,
• współpracy i dzielenia się efektami własnych doświadczeń.
3. Motywowanie do nauki.
4. Tworzenie dzieciom możliwości uczestnictwa w różnego rodzaju formach życia
kulturalnego, inspirowanie do twórczości.
5. Inspirowanie dzieci do pomocy w organizowaniu imprez kulturalnych w przedszkolu
i środowisku lokalnym.
6. Tworzenie atmosfery sprzyjającej kulturalnym zachowaniom, nieakceptowanie
negatywnych postaw.
III Obszar wychowawczy – odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie
Cele:
1. Tworzenie warunków nabywania doświadczeń społecznych i budowania
pozytywnego obrazu własnego „ja”.
2. Umożliwianie odnoszenia sukcesu i aprobaty społecznej.
3. Przyzwyczajanie do panowania nad własnymi emocjami i właściwego reagowania
na emocje innych.
4. Uczenie postępowania zgodnego z obowiązującymi normami i zasadami kultury.
5. Umacnianie więzi z rodziną poprzez wspólne organizowanie uroczystości o
charakterze rodzinnym (Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Dzień Ojca,
Dzień Dziecka, Wielkanoc, Gwiazdka).
Zadania wychowawcze:
1.Uczenie nawiązywania bliskich, serdecznych kontaktów społecznych.
2. Nabywanie doświadczeń w komunikowaniu się zarówno w sposób werbalny jak i
niewerbalny w grupie rówieśniczej i z osobami dorosłymi..
3. Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i rozwiązywania zadań i problemów.
4. Umożliwienie pełnienia różnych ról społecznych.
5. Uczenie rozwiązywania konfliktów społecznych na zasadzie kompromisu z
poszanowaniem praw i potrzeb innych.
6. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności samoobsługowych.
7. Kształtowanie umiejętności działania na rzecz grupy rówieśniczej, członków
rodziny i osób spoza środowiska przedszkolnego i rodzinnego.
8. Przyzwyczajanie do używania form grzecznościowych w kontaktach z
rówieśnikami i dorosłymi.
9. Wdrażanie do szanowania własnej pracy i własności, a także pracy i własności
innych.
10. Utrwalanie zachowań prospołecznych.
Sposoby realizacji:
1. Stworzenie dzieciom warunków do prezentacji w środowisku lokalnym swoich
umiejętności artystycznych i sportowych.
2. Wspieranie dziecka w prezentacji jego twórczej postawy w społeczności
lokalnej.
3. Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
4. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane działania.
5. Rozbudowanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka.
6. Wskazanie sposobów i możliwości niesienia pomocy innym.
7. Integrowanie grupy poprzez podejmowanie wspólnych działań na rzecz
środowiska lokalnego i przedszkolnego.
8. Uwrażliwienie dzieci na godne reprezentowanie przedszkola.
9. Samodzielne przygotowywanie podarunków dla członków rodziny z okazji ich
świąt oraz przygotowywanie dla nich programów artystycznych.
10. Czynny udział dzieci w uroczystościach przedszkolnych.
11. Pełnienie stałych dyżurów oraz podejmowanie zespołowych prac użytecznych.
12. Kształtowanie poczucia satysfakcji z dobrze wykonanego zadania.
13. Włączenie się do działań podejmowanych przez środowisko lokalne
IV Obszar wychowawczy – budowanie systemu wartości
Cele:
1. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak: prawda,
piękno, miłość, przyjaźń, dobro zarówno poprzez przekaz osobowy nauczyciela,
jak i tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu i rozumieniu tych
wartości.
2. Tworzenie warunków dokonywania wyborów i ich oceniania.
3. Motywowanie uczniów do poznania swojej osobowości (mocnych i słabych cech
charakteru).
Zadania wychowawcze:
1. Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, techniki i sztuki.
2. Poznawanie różnych postaw bohaterów literackich i filmowych oraz próby ichoceny.
3. Udział dzieci w różnych akcjach charytatywnych np.:
• Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy,
• „Góra grosza” – akcja Towarzystwa „Nasz Dom”,
• zbiórka zabawek, odzieży i słodyczy dla organizatorów „Szlachetnej Paczki”
4. Wykorzystywanie codziennych sytuacji do oceny i samooceny zachowań innych
i własnych.
5. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokładne wykonywaniepodejmowanych zadań.
6. Dostrzeganie piękna, prawdy i dobra w swoim postępowaniu i postępowaniu innych.
7. Poznanie i stosowanie praw człowieka i obywatela przez całe środowisko przedszkolne.
8. Przyzwyczajanie do podejmowania działań dla wspólnego dobra, prawdy ipiękna.
9. Rozumienie i wyrażanie swoich własnych wartości, a więc marzeń, oczekiwań i potrzeb.
10. Kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb, oczekiwań i marzeń rówieśników i osób dorosłych.
11. Analizowanie podejmowanych wyborów, korygowanie błędów.
12. Kształtowanie rzetelności, odpowiedzialności i wytrwałości poprzez wykonywanie
działań podejmowanych z własnej inicjatywy i zlecanych przez nauczyciela.
Sposoby realizacji
1. Panowanie nad własnymi emocjami.
2. Stwarzanie dzieciom możliwości do zdobywania doświadczeń kształtujących
takie cechy jak pracowitość, punktualność, odpowiedzialność.
3. Organizowanie dzieciom sytuacji stwarzających możliwości do doskonalenia:
• znajomości języków obcych,
• nawyków kulturalnego zachowania stosownego do miejsca i sytuacji.
4. Uwrażliwienie dzieci na problemy i potrzeby innych ludzi.
5. Czynne uczestniczenie w przygotowywaniu uroczystości przedszkolnych z
udziałem rodzin dzieci np.: Festyn Rodzinny, Opłatek Wigilijny, Jasełka,
Dzień Babci i Dziadka, Międzynarodowy Dzień Dziecka, Piknik Rodzinny-„Mama, tata i ja”
6. Rozwijanie szacunku dla otaczającej nas przyrody, zrozumienia rządzących
nią praw i konieczności jej ochrony.
7. Tworzenie sytuacji sprzyjających działaniu dziecka na rzecz przyrody.
8. Kształtowanie u dzieci szacunku dla dobra wspólnego, poszanowanie cudzej
własności i nienaruszalności jej stanu.
9. Poznawanie historii i tradycji własnej miejscowości i regionu, a także Polski:
• słuchanie opowiadań i wierszy,
• spotkania z lokalnymi twórcami sztuki,
• gromadzenie typowych dla regionu eksponatów,
• oglądanie i zwiedzanie zabytków,
• składanie kwiatów w miejscach upamiętniających ważne lub tragiczne
wydarzenia.
Dział VII Ewaluacja programu wychowawczego
Przedszkolny Program Wychowawczy podlega ewaluacji bieSącej i okresowej, i po
roku pobytu w przedszkolu – jako podsumowanie efektów wychowawczych i pracy
przedszkola po zakończeniu całego cyklu kształcenia w poszczególnych grupach
wiekowych.
Ewaluacji podlegają:
1. prezentowany przez dzieci system wartości
2. zachowania i prezentowane przez dzieci postawy w określonych sytuacjach
3. zaangażowanie nauczycieli w realizację programu wychowawczego
4. zaangażowanie pracowników niepedagogicznych w realizację programu wychowawczego
I ewaluacja bieżąca i okresowa
a) obserwacja i ocena postaw prezentowanych przez dzieci w czasie zabaw i
zajęć w stosunku do:
• nauki,
• wspólnej zabawy,
• przestrzegania umownych zasad,
• przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie całego przedszkola
• koleżanek i kolegów,
• pracowników przedszkola,
• samego siebie;
b) obserwacja i ocena zaangażowania dzieci:
• w życie przedszkola,
• w życie środowiska lokalnego,
• w przygotowanie uroczystości oraz w ich uczestnictwie;
c) okresowa analiza wyników nauczania każdego dziecka;
d) sondaż wśród rodziców i personelu placówki dotyczący postaw dzieci;
e) sondaż wśród dzieci dotyczący postaw prezentowanych przez inne dzieci i
pracowników przedszkola,
f) analiza dokumentacji przedszkolnej(dzienniki zajęć, karty obserwacji) dotycząca
wyników w nauce, frekwencji i postaw prezentowanych przez dzieci,
II Ewaluacja końcowa
• test niedokończonych zdań badający znajomość programu wychowawczego
przez dzieci,
• test niedokończonych zdań badający znajomość programu wychowawczego
przez nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
• analiza prowadzonych kart obserwacji pod kątem osiągnięć i porażek
dzieci
• ankieta wśród rodziców i ich rodzin dotycząca postaw prezentowanych
przez dzieci w czasie zabaw, ćwiczeń i zajęć,
Literatura
1. Schemat programu zaczerpnięty ze Szkolnego Programu Wychowawczego
Zespołu Szkół Medycznych im. Władysławy Szoc w Chełmie
2. „Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-6 – letnich” H.
Czerniawska; Oficyna Wydawnicza GRAF-Punkt Warszawa 2001r.
3. „Edukacja zdrowotna. Program przeznaczony dla przedszkoli” K. Dudkiewicz
i K. Kamińska; Nasza Księgarnia Warszawa 2003r.
4. Program profilaktyki przemocy seksualnej opracowany przez zespół
Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu – „Jak MISIA i
MISIAK uczą się dbać o swoje bezpieczeństwo”
5. „Czteroletni plan edukacji ekologicznej” naszej placówki.
6. Program rozwoju Przedszkola Miejskiego Nr 1 w Gostyniu.
7. „Wychowanie jako zadanie” D. Nakonieczna Warszawa 1992r.
Kwestionariusz do oceny Programu Wychowawczego
Kryteria ocen: tak, częściowo, nie
1. Czy założenia programu wychowawczego są zgodne z prawem oświatowym
.................................................................................................................................................
2. Czy załozenia programu wychowawczego są zgodne z wartościami ogólnoludzkimi
........................................................................................................................................
3. Czy program wychowawczy posiada wartość kulturową ............................................
4. Czy program wychowawczy uwzględnia przygotowanie do funkcjonowania w
życiu i w grupie społecznej ...............................................................................................
5. Czy założenia programu wychowawczego są zgodne z zadaniami przedszkola
.................................................................................................................................................
6. Czy założenia programu wychowawczego są zgodne z planem rozwoju przedszkola
..........................................................................................................................
7. Czy wartości zapisane w programie wychowawczym są uznawane i preferowane
w przedszkolu przez dzieci i nauczycieli ......................................................................
8. Czy program daje możliwość rozwijania u dzieci motywacji do prezentowania
zachowań zgodnych z zapisanym systemem wartości ...............................................
9. Czy nauczyciele znają założenia programu wychowawczego ....................................
10.dzieci znają założenia programu wychowawczego ..............................................
11. Czy stosowane metody pracy z dziećmi w procesie kształcenia uwzględniają
założenia programu wychowawczego ..............................................................................
12. Czy wszystkie treści wychowawcze zapisane w programie wychowawczym
realizowane są w procesie kształcenia ..........................................................................
13. Czy zaplanowane metody i formy realizacji programu wychowawczego są
atrakcyjne dla dzieci .........................................................................................................
14. Czy nauczyciele współpracują ze sobą w zakresie realizacji założeń wychowawczych
opisanych w programie wychowawczym przedszkola......................................
.................................................................................................................................................
15. Czy treści wychowawcze podlegające ewaluacji są zgodne z zapisami programu
wychowawczego ..................................................................................................................
16. Czy zaplanowane metody ewaluacji spełniają kryterium obiektywności i
rzetelności ...........................................................................................................................
Załączniki
Brak załącznikówMetryczka
Wytworzono: | 2014-02-12 00:00 | przez: Admin |
---|---|---|
Opublikowano: | 2014-02-12 00:00 | przez: Admin |
Podmiot udostępniający: | Przedszkole nr 2 w Niemodlinie | |
Odwiedziny: | 1938 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.